×

Fejlmeddelelse

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i ParagraphsItemEntity->fetchHostDetails() (linje 299 af /var/www/subsites.ballerup.dk/public_html/profiles/os2sub/modules/contrib/paragraphs/ParagraphsItemEntity.inc).

Principper vedtaget i skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen har vedtaget en række principper for Skovlunde Skole. Du finder alle principperne på denne side.

Udarbejdelse af principper

Procedure for udformningen af principper på Skovlunde Skole

Formål:
Formålet med denne procedure er at beskrive nogle rammer for udarbejdelsen af principper.

Hvem kan stille forslag til nye principper og hvad skal princippet understøtte:

  • Alle i skolebestyrelsen har mulighed for at komme med forslag til principper som skal behandles af skolebestyrelsen
  • Det tilstræbes at nye principper understøtter skolens værdiregelsæt

Hvordan udarbejdes der principper:

  • I udarbejdelsen af principper skal der tilvejebringes et bredt informeret vidensgrundlag.

Principper
Skolebestyrelsen har kompetence til at fastsætte retningslinjer (principper) for skolens virksomhed.
Principperne skal ligge inden for lovens rammer og inden for de rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Skolebestyrelsen skal fastlægge retningen, men det er skolelederen, der træffer de konkrete afgørelser. Principperne skal være så rummelige, at skolelederen har handlefrihed i sin ledelse af skolen, men omvendt også angive en tydelig retning.
Læs Undervisningsministeriets vejledning om, hvad et princip er og hvordan det skal laves.
Se Skole og Forældres redskaber til skolebestyrelsens arbejde med principper.
I folkeskolelovens § 44, stk. 2 nævnes nogle af de områder, som skolebestyrelsen skal fastsætte principper om, herunder (Klik på link for konkrete eksempler):
1.    undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, samarbejde med lokalsamfundets kultur- og idrætsliv, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.
2.    skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber,
3.    adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening,
4.    samarbejdet mellem skole og hjem , og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet
5.    underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
6.    arbejdets fordeling blandt det undervisende personale
7.    fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.
8.    skolefritidsordningens virksomhed .

Herudover kan skolebestyrelsen fastsætte principper om alle aspekter af skolens virksomhed.
Eksempelvis har en del skoler lavet et princip for specialundervisning og et princip for inklusion.
Se flere værktøjer til at lave et princip om inklusion.
Mere information om, hvordan man laver et princip findes i hæftet "Skolebestyrelsens arbejde - principper til styring af skolen" (gratis download) og Skolebestyrelsens Håndbog (skal købes).
Medlemmerne af Skole og Forældre opfordres også til at ringe til foreningens rådgivning af skolebestyrelsesmedlemmer, hvis man har spørgsmål til principper.

Se også principper med links

Princip for fagfordeling

Formål: at sikre højest mulig læring, dannelse og trivsel hos eleverne samt sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for lærere og pædagoger

 

Princip for fagfordeling godkendt på skolebestyrelsesmøde 02.09.24

 

Principper for dannelsen af klasser ved skolestart

Baggrundsinformation for princippet:

Princippet gælder for dannelse af klasser ved skolestart på Skovlunde Skole og på hver af de to matrikler Afdeling Rosenlund og Afdeling Lundebjerg.

Den endelige klassedannelse for skolestarterne er først afsluttet til jul i børnehaveklassen, da vi tilstræber os på at arbejde med børne- og læringsfællesskaber på tværs af årgangen til gode for alle børn.

Det er til enhver tid distriktsskolelederens beslutning, hvilken klasse den enkelte elev tilhører. Vi ønsker at understrege, at vi gør os umage for at skabe de bedste børnefællesskaber med udgangspunkt i både forældres ønsker, og den overlevering vi får fra børnehusene. Fordelingen af børn sker altid på baggrund af en helhedsorienteret pædagogisk vurdering.

Læs princippet og skolebestyrelsens anbefalinger her:

Princip for dannelse af klasser ved skolestart 180225

Princip for differentieret undervisning

Princip for differentieret undervisning er vedtaget af skolebestyrelsen 27. november 2025.

Læs princippet her.

 

 

Princip for beskrivelse af skoledagens længde

Formål: At beskrive undervisningens tidsmæssige placering og længde samt skolens indhold.

 

Princip for beskrivelse af skoledagens længde godkendt på skolebestyrelsesmøde 31.01.24

 

Princip for dannelse af nye stamklasser i et skoleforløb

Baggrundsinformation for princippet:

Hvert år danner Skovlunde Skole som udgangspunkt nye 7. klasser på tværs af matriklerne. Vi ønsker at udvide elevernes muligheder for at danne relationer og indgå i nye fællesskaber, inden de folder deres vinger helt ud i ungdomslivet.

Gendannelse af klasser på de øvrige klassetrin kan forekomme, hvis det skønnes nødvendigt af pædagogiske, økonomiske, sociale eller andre hensyn. Fra 0.-6. klasse kan der ikke gendannes klasser på tværs af skolens to matrikler.

Skolebestyrelsen ser det som en fælles opgave mellem skole og hjem at samarbejde om de forandringer en ændring af klassens sammensætning medfører for den enkelte elev. For at sikre det bedste grundlag for dette samarbejde har skolebestyrelsen udarbejdet en række anbefalinger. Læs princippet og skolebestyrelsens anbefalinger her: 

Princip for dannelse af nye stamklasser i et skoleforløb

 

Princip for Skole/hjemsamtaler

Baggrundsinformation for princippet:
Skole/hjemsamtalerne har til formål at sikre at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns udvikling omkring den faglige – og sociale trivsel. Samtalen skal bidrage til at evt. udfordringer omkring faglig – eller social trivsel opdages i tide.

 

Du kan læse princippet her: Princip for Skole/hjemsamtaler vedtaget 17.06.25

 

Princip for Meddelelsesbogen

Baggrundsinformation for princippet:
Meddelelsesbogen er et værktøj, der skal understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole. Den skal bruges til at formulere fokuspunkter for den enkelte elevs læring og trivsel. Meddelelsesbogen er fremadskuende og elevens perspektiv er helt central. Indholdet har fokus på elevens ressourcer, og Meddelelsesbogen ses som et supplement til den øvrige feedback til elever og forældre.

 

Du kan læse princippet her: Princip for Meddelelsesbogen vedtaget 17.06.25

 

Værdier og ordensregler

Værdier og ordensregler er vedtaget af skolebestyrelsen 27. november 2025.

Læs om Skovlunde Skoles værdier og ordensregler her.

 

 

Retningslinje ifm. forældreklager

Retningslinje ifm. forældreklager

1. Skoleledelsen vurderer om en henvendelse er en egentlig klage, hvor forvaltningslovens sagsbehandlingsregler skal overholdes. Er der tale om en egentlig klage, gælder følgende:

Skoleledelsen udfærdiger et notat som indeholder:

  • Hvem har modtaget klagen
  • Hvornår er klagen modtaget
  • Hvem har klaget
  • Klagens indhold

Den ansatte modtager en kopi af notatet inden for 5 arbejdsdage.

2. I forbindelse med at den ansatte modtager en kopi af notatet, indkalder skoleledelsen skriftligt den ansatte til et møde omkring hændelsen. På indkaldelsen orienteres den ansatte om, at tillidsrepræsentanten kan deltage som bisidder. På mødet skal den ansatte have mulighed for at kommentere klagen, og skoleledelsen skal orientere den ansatte om den videre behandling af klagen. Mødet afvikles så hurtigt som muligt efter notat og indkaldelse er udsendt.

3. Hvis den ansatte ønsker tillidsrepræsentantens inddragelse, modtager tillidsrepræsentanten de samme dokumenter og informationer som nævnt ovenfor.

4. Den ansatte og eventuelt tillidsrepræsentanten orienteres løbende om sagens forløb, indtil klagesagen er afsluttet. Eventuelle nye dokumenter i sagen gives løbende i kopi til den ansatte og eventuelt tilldsrepræsentanten.

5. Hvis der afholdes møder med forældrene, aftaler skolelederen med den ansatte, hvordan denne inddrages.

6. Hvis der i forbindelse med klagesagen skal finde en tjenstlig samtale sted, følges retningslinjerne for tjenstlige samtaler.

Afslutning af klagen

  • Skolelederens svar kan være en afvisning af klagen, idet forældrene orienteres om, hvad lederen har foretaget sig vedrørende klagen, og hvad han på grundlag heraf mener at kunne konstatere.
  • Skoleledelsen kan også finde grundlag for at påtale et eller flere forhold, hvor skoleledelsen mener, at lærerens adfærd eller udførelse af tjenesten har været mindre hensigtsmæssig.
  • Skoleledelsen kan give klageren medhold i klagen. Hvis det er tilfældet, har lederen efterfølgende pligt til at rådgive og vejlede læreren med henblik på at gå rettet op på forholdene. Det kan ikke udelukkes, at læreren som afslutning på sagen indkaldes til en tjenstlig samtale, hvis lederen finder anledning til at påtale et eller flere forhold.
  • Der kan komme klager, som er af så alvorlig karakter, at skoleledelsen ikke mener at kunne behandle eller afslutte sagen. Sådanne sager fremsendes til forvaltningen til videre behandling. I sager af så alvorlig karakter skal læreren gøres bekendt med, at han/hun har ret, men ikke pligt til at udtale sig.

Vedtaget af MED-udvalget den 22. januar 2016

Retningslinjerne kan også læses i følgende PDF-fil:
Retningslinjer for håndtering af forældreklager