Om skolen

Laerer laeser op

Profil

Skovlunde Skole består af to afdelinger: Afdeling Lundebjerg og Afdeling Rosenlund, som begge ligger centralt placeret i Skovlunde. Skolen har 1233 elever fra 0. - 9. klasse, fordelt på begge afdelinger. 

På hver årgang er der mellem to-fire klasser - også kaldet spor. Klasserne er fordelt i 3 afdeilnger, henholdsvis indskolingen (0-3. klasse), mellemtrinnet (4.-6. klasse) og udskolingen (7.-9..klasse).

Vi er kendetegnet ved at være en nysgerrig skole, der hele tiden udvikler sig med højt præsterende årgangsteam, der:

  • Skaber resultater genne fælles faglig og pædagogisk indsats
  • Samarbejder om løsning af pædagogiske og didaktiske opgaver på årgangen
  • Tænker ”vi” frem for ”jeg”
  • Fokuserer på effekten af egen undervisning og pædagogik
  • Evner at træffe beslutninger og handle på dem i fællesskab

Skole med vilje - fælles vision for skoleområdet

Den fælles vision ”Skole med vilje” gælder for alle skoler i Ballerup. Visionen beskriver hvordan Ballerup Kommune ønsker, skolen ser ud i 2020.

Visionen omfatter alle aktiviteter i og omkring skolen. Det betyder, at børn, lærere, pædagoger, forældre og ledere alle spiller en nøglerolle i arbejdet med at realisere visionen.

Visionens formål er at styrke den røde tråd i de politiske beslutninger og inspirere skolernes langsigtede og innovative udvikling.

Visionen er udformet som tre overordnede mål, der er uddybet i retningsgivende kendetegn. Hensigten er at angive en tydelig retning men på et overordnet niveau.

Læs visionen for fremtidens skole i Ballerup her

BFO - Fritidsordning

Vi glæder os til at byde dig og dit barn velkommen i BFO Skovlunde skole. Dit barn vil i det daglige være omgivet af omsorgsfulde pædagoger, som er opmærksomme på, at dit barn trives og udvikler sig i samspil med de andre børn.
BFO’en er børnenes fristed. Her er der mulighed for fordybelse indenfor krop/bevægelse, natur, kultur, kreativitet og dannelse af fællesskaber med de andre børn. Samtidig skaber vi rum for at vække børnenes nysgerrighed og for at børnene kan bruge deres tid efter egen interesse.

Pædagoger i Skolen
På Skovlunde skole arbejder pædagogerne sammen med lærerne i et årgangsteam.

Pædagogens opmærksomheder er:

  • relationsarbejde
  • brobygning
  • social læring
  • dannelse
  • livsduelighed
  • kreativitet
  • forebyggelse

 Det skaber kontinuitet og sammenhæng, at børnene oplever samme voksen både i skolen og BFO’en, og det medvirker til et trygt og tillidsfuldt fundament for det gode børneliv.

Forældresamarbejde
Vi lægger vægt på et åbent og tillidsfuldt forældresamarbejde, som er medvirkende til at sikre et godt børneliv i vores BFO.
Det er primær pædagogen i klassen som har det nære samarbejde omkring børnene. Hvis der er behov for en snak omkring dit barn kan du altid henvende dig til os.

Maj børn - BFO for kommende elever i 0. klasse
Før-skolebørn kalder vi også majbørn, da de starter i BFO 1. Maj.
Når Skovlundes børn starter i BFO er målsætningen at de først og fremmest skal opleve en overskuelig, tryg og rar begyndelse på fritterlivet samt skolestart.
I tiden frem til skolestart forberedes børnene i BFO’en til den kommende skolestart gennem opgaver og nogle af skolens arbejdsformer og rutiner. Samtidig indføres børnene i BFO-kulturen og de støttes i at
skabe gode relationer og nye kammeratskaber.

Dagligdagen i BFO'en
Morgenerne i BFO’en er hyggelige og i rolige omgivelser.
Der er morgenåbent mellem kl. 6:45 - 7:50.
På Afdeling Rosenlund er morgenåbning på skoledage altid i BFO Vildrosen. På Afdeling Lundebjerg er det BFO Lundebjerg. 
Fra kl. 6:45 - 7:30 er der morgenmad. Her serveres havregrød, cornflakes og en lun bolle. Ca. kl. 7:50 bliver børnene sendt over i skolen, hvor skoledagen starter kl. 8:00.
Om eftermiddagen tager vi i mod børnene fra kl. 13:45, når skoledagen slutter. 

Åbningstider i BFO’en

Afdeling Rosenlund:
Mandag – torsdag kl. 6:45 - 8:00 samt kl. 14.00-17.00
Fredag kl. 6:45 - 8:00 samt kl. 14: 00 - 16:45

Ved ferier og på skolefridage:
Mandag – torsdag 6:45 - 17:00 og fredag 6:45 - 16:45

Afdeling Lundebjerg
Mandag – torsdag kl. 6:30 - 8:00 samt kl. 14.00-16.45
Fredag kl. 6:30 - 8:00 samt kl. 14:00 - 16:30

Ved ferier og på skolefridage:
Mandag – torsdag kl. 6:30 - 16:45 og fredag kl. 6:30 - 16:30

Lukkedage for hele BFO'en:

  • Juleaftensdag den 24 december
  • Alle dage mellem jul og nytår
  • Nytårsaftensdag den 31. december
  • St. Bededag
  • Fredagen efter Kristi Himmelfart

Tabulex
I BFO’en bruger vi elektronisk indkrydsning.

  • Når dit barn starter i BFO’en, skal du gå ind i systemet og udfylde det med oplysninger. Det drejer sig om stamkortoplysninger, diverse tilladelser osv.
  • Alle børn bliver krydset ind i BFO’en hver dag efter skole. Hvis dit barn ikke kommer, skal du give besked til os gennem tabulex.
  • Af hensyn til planlægning af udflugter i ferierne og afviklings af personales ferie beder vi jer orientere BFO’en om ferie via Tabulex. Vi sender en reminder ud ca. en måned forinden.

Praktisk Info

  • Dit barn skal altid sige goddag og farvel til den voksne i alrummet.
  • BFO’en har tilsynspligt. Det betyder, at vi skal reagere, hvis dit barn ikke møder op. Derfor skal BFO’en altid have besked i Tabulex om dit barns fravær, legeaftaler mm.
  • Dit barn skal altid have skiftetøj, hjemmesko og tøj efter årstiderne på deres gaderobeplads.

Praktikanter

På Skovlunde Skole har vi en uddannelsesplan for lærerstuderende i praktik.

Du kan se den her på siden eller i dette dokument Uddannelsesplan for Skovlunde Skole

1. Skovlunde Skole som uddannelsessted
Skolens kontaktpersoner vedr. praktik:

  • Skolens ledelse: Gitte Aggerholm
  • Praktikansvarlig og koordinator afdeling Rosenlund: Louise Marie Sørensen
  • Praktikansvarlig og koordinator afdeling Lundebjerg: Camilla Carlsen

Skolevæsenet i Ballerup Kommune
Ballerup Kommune har tre overordnede visioner for skolevæsenet:

  • Alle lærer optimalt
  • Alle skaber fællesskaber
  • Skolen mestrer fornyelse.

Kommunens kendetegn i skolens hverdag er:

  • Hver enkelt udfordres optimalt med høje forventninger i alle fag
  • Alle aktiviteter i skoledagen giver mening for børnene
  • Hver skoledag giver alle børn oplevelse af succes
  • Skoledagen er præget af en gennemgribende helhed og sammenhæng
  • Kreativitet er en måde at tænke på og er en dimension i alle fag og i tværfaglige læringsforløb
  • I alle fag og tværfaglige forløb bliver fysiske og digitale læremidler anvendt i sammenhæng
  • Den pædagogiske praksis styrker foretagsomhed og handlekraft hos alle børn
  • Skolens læringsmiljø er indrettet, så børnenes forskellige måder at lære på både understøttes og udfordres
  • De pædagogiske aktiviteter tilrettelægges, så børnene er aktive, eksperimenterende og bruger krop og sanser.
  • Skoledagen bidrager til, at børnene får en positiv kropsbevidsthed og sunde handlemønstre
  • Skolen udnytter det lokale samfund og erhvervsliv og naturen i innovative pædagogiske aktiviteter
  • Alle unge mestrer de basale færdigheder, når de forlader skolen

Disse visioner og kendetegn er udgangspunkt for al undervisning i Ballerup Kommunes skoler.

Skovlunde Skole
Skovlunde Skole er en af de fem distriktsskoler i Ballerup Kommune og har i mange år haft et tæt samarbejde med Læreruddannelsen KDAS om uddannelsen af lærere. Vi ser det som en væsentlig og fornem opgave at være med til på bedste måde at klæde lærerstuderende på i forhold til den virkelighed, de senere skal ud i. I samarbejdet med KP lægger vi vægt på, at vi som folkeskole har erfaringer med praktisk skolegerning. Vi mener, at det er et privilegium at have samarbejde med lærerstuderende og betragter det som gensidig inspiration.

Skovlunde Skole er en afdelingsopdelt skole i indskoling, mellemtrin og udskoling. Endvidere er skolen blevet sammenlagt af to skoler Lundebjergskolen og Rosenlundskolen og er i dag placeret på to forskellige matrikler.

Siden 2017/18 er vi påbegyndt en ny udskolingsstruktur, hvor klasserne er linjeopdelte. Endvidere arbejder vi i årgangsteam og har fokus på læringsmål, synlig og optimal læring, og at vi som skole mestrer fornyelse. Skolen har ca. 1213 elever fordelt fra 0. klasse til 9.klasse. Vi er en skole, der nyder godt at et godt teamsamarbejde i årgangsteam.

Vi er kendetegnet ved at være en nysgerrig skole, der hele tiden udvikler sig med højt præsterende årgangsteam, der:

  • Skaber resultater genne fælles faglig og pædagogisk indsats
  • Samarbejder om løsning af pædagogiske og didaktiske opgaver på årgangen
  • Tænker ”vi” frem for ”jeg”
  • Fokuserer på effekten af egen undervisning og pædagogik
  • Evner at træffe beslutninger og handle på dem i fællesskab

Visionen for årgangsteamene er en del af indholdet på TUS- samtalerne(Teamudviklingssamtaler) og bliver taget op en gang årligt.

Vores indsatsområder er læringsmål i undervisningen samt inkluderende læringsfællesskaber. Her kan du læse et uddrag af forventningerne og målene for dette i indeværende år. Disse er ikke statiske og vil løbende blive ændret i takt med, at vi mestrer det:

  • At vi arbejder fast med læringsmål i dansk og matematik
  • At den enkelte øver sig på at lave læringsmål i et 3. eller 4. fag
  • At alle planlægger et aktionslæringsforløb, hvor der er fokus på læringsmål
  • At vi bruger MeeBook til årsplaner for minimum dansk og matematik
  • At vi bruger MeeBook som planlægningsværktøj i 3-4 forløb.
  • At vi bruger MeeBook som en del af den fælles forberedelse
  • At vi udgiver elevplaner i MeeBook
  • Børnene udvikler evnen til at indgå i og udvikle inkluderende fællesskaber
  • Børnene bruger hinanden som sparringspartnere
  • Alle børn erfarer værdien af egen og fælles handlekraft
  • Børnene har medindflydelse på hele skoledagen og inddrages i demokratiske beslutninger
  • Hver årgang planlægger og gennemfører mindst et forløb med afprøvning af inkluderende læringsfællesskaber

Lærerne arbejder med både undervisning og understøttende aktiviteter, og de studerende vil på Skovlunde Skole blive betragtet som ansvarsbevidste voksne på lige vilkår med skolens ansatte. Det betyder ikke, at vi til alle tider optræder ens, men det betyder, at vi forholder os bevidst til vores handlinger og kan argumentere herfor. Forholdet mellem lærere og lærerstuderende opfattes dog ikke som symmetrisk, da vi er bevidste om, at der vil være en faglig såvel som erfaringsmæssig forskel. Som skole ser vi store muligheder i at være uddannelsessted for lærerstuderende, da de forstyrrer os positivt ved at stille spørgsmål til vores vante arbejdsgange, kommer med overvejelser på baggrund af deres studie på læreruddannelsen, og at de kan være kommende nye kolleger.

Vi er rigtig glade for, at praktikken med reformen er blevet prioriteret højere - bl.a. gennem kompetencemålsprøven i praktik. Det, mener vi, afspejler vigtigheden af praktikken, for det er her, at man for alvor får oplevelsen af, hvad det vil sige at være lærer.

Skolen har mange fælles traditioner som vægtes højt. Her kan bl.a. nævnes: Alternative uger og dage, motionsdag før efterårsferien, jule klippe-klistre dag, juleafslutning, fastelavn, forårsdyst, Miniby, Tur til Ejby Mose, fodboldturnering osv.

Der vil før praktikkens start foreligge et velkomstmøde for de studerende på praktikskolen. Invitation til dette sendes via praktikportalen til de studerende. Til velkomstmødet vil praktikkoordinator, praktiklærere og evt. leder være til stede. De studerende introduceres til skolen og eventuelle
forventninger til praktikforløbet afstemmes. Der svares på spørgsmål om skole og det forestående
praktikforløb. Det er her alle vigtige aftaler omkring skema, arbejdstid, praktikplan mm. indgås.

 

2. Kompetencemålene for praktikken
Her fremgår de overordnede kompetencemål for praktikken. 

Kompetenceområde skema

3. Forventningerne til praktikkens parter
Vi har på Skovlunde Skole en forventning om, at den lærerstuderende:

  • Bruger praktikportalen.
  • Møder op til velkomstdagen på Skovlunde Skole.
  • Har læst studieordningen for faget praktik.
  • Er klar over, at praktik er heldagsarbejde, og at du skal være her i fuld tilstedeværelsestid.
  • Udformer en skriftlig undervisningsplan for den undervisning, der tænkes gennemført i praktikperioden.
  • Laver dagsordener til vejledningssamtalerne.
  • Formulerer særlige fokuspunkter af metodisk og didaktisk art – til brug i vejledningstimer.
  • Deltager aktivt i planlægning, undervisning og evaluering.
  • Skriver i klassens ugeplan (hvis det bruges i den pågældende klasse) på intra
  • Deltager i kommunikation og samarbejde omkring lærerarbejde i forbindelse med klassen.
  • Er omhyggelig i sprog og adfærd over for eleverne.
  • Observerer efter aftale og noterer iagttagelser.
  • Kommer til tiden - hver dag og er velforberedt.
  • Er parat til at reflektere over egen praksis og egen rolle.
  • Er kritisk og stiller spørgsmål til den pædagogiske praksis, der opleves.
  • Er pligtopfyldende og holder aftaler.
  • Er parat til at kaste dig ud på ”lidt dybere vand”.
  • Er i stand til at "indtage" klassen og styre undervisningen.
  • Kan indgå i et dialogisk samarbejde med elever og "griber øjeblikket" og handler dynamisk ift. dette.
  • Skriver ud til forældre via intra, inden praktikstart, hvor du informere om dig selv samt, hvordan de kan kontakte dig (på intra)
  • Kan svare på henvendelser fra forældre, og det gøres i samarbejde med praktiklærer(ne).

Vi har på Skovlunde Skole en forventning om, at praktiklæreren:

  • Samarbejder med den studerende, UCC-underviseren og koordinatoren på skolen ift. gældende studieordning.
  • Afholder løbende vejledning med de studerende, trepartssamtale og kompetencemålsprøven.
  • Vejleder den studerende i forhold til undrespørgsmål og aktioner, som kan bruges som udgangspunkt i praktikopgaven til eksamen
  • Orienterer sig om studieordningen for den relevante årgang
  • Orienterer sig om kompetencemålsprøven på www.ucpraktikportal.dk
  • Deltager i velkomstmødet
  • Benytter praktikportalen
  • Informerer koordinator skriftligt omkring studerendes skema/ugentlige lektioner, antal vejledninger, godkendelse af praktik og indstilling til prøve

Vi har på Skovlunde Skole en forventning om, at praktikvejlederen- og koordinatoreren:

  • Er kontaktled mellem praktiksted og praktikskole samt studerende og praktiklærere.
  • Fordeler studerende mellem praktiklærere
  • Kobler praktiklærere på praktikportalen
  • Tager sig af skoleopgaver og praktiske oplysninger.
  • Fungerer som intern vejleder
  • Sender info-mail til de studerende om velkomstmøde via www.ucpraktikportal.dk
  • Afholder velkomstmødet
  • Er bekendt med rammer, kompetenceområder samt videns- og færdighedsmål for praktikperioden.

Studieaktivitetsmodel

studieaktivitetsmodel for skovlunde skole

Skolen
Som studerende kan I forvente 15-20 timers lektioner om ugen og vejledning 1 lektion om ugen.

Rammer
Den/de studerende tilknyttes primært en praktiklærer eller ét team. Den ansvarlige praktiklærer har vejledning med den studerende og vil så vidt muligt være eksaminator til kompetencemålsprøven.

Tilrettelæggelse
Tilrettelæggelsen af praktikken foregår efter velkomstmødet mellem praktiklærer og studerende, hvor der aftales skema, indhold, før-vejledning, observation mm. Der laves også aftaler vedrørende de dele af praktikken, der er ud over undervisningsopgaven fx hvis der er oplæg fra ressourcepersoner, deltagelse i forældremøder, teammøder etc.

Tilstedeværelsestid på skolen i 33 timer om ugen.

Prøven
Praktikken afsluttes med en mundtlig prøve i planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning med udgangspunkt i de tre kompetencemål for didaktik, klasseledelse og relationsarbejde.

Der gives karakter efter 7-skalaen og som gives ud fra KP-lærers, censors og praktiklærers samlede vurdering. Kompetencemålsprøven foregår på KP.

Plan for praktik på niveau 3

plan for praktik på skovlunde skole

plan for praktik på skovlunde skole2

Rammer
Den/de studerende tilknyttes primært en praktiklærer eller ét team. Den ansvarlige praktiklærer har vejledning med den studerende og så vidt muligt eksaminator ved kompetencemålsprøven.

Tilrettelæggelse
Tilrettelæggelsen af praktikken foregår efter velkomstmødet mellem praktiklærer og studerende, hvor der aftales skema, indhold, før-vejledning, observation mm. Der laves også aftaler vedrørende de dele af praktikken, der er ud over undervisningsopgaven fx hvis der er oplæg fra ressourcepersoner, deltagelse i forældremøder, teammøder etc.
Tilstedeværelsestid på skolen i 33 timer om ugen.

Prøven
Praktikken afsluttes med en mundtlig prøve i planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning med udgangspunkt i de tre kompetencemål for didaktik, klasseledelse og relationsarbejde.
Der gives karakter efter 7-skalaen og som gives ud fra KP-lærers, censors og praktiklærers samlede vurdering. Kompetencemålsprøven foregår på KP.